Oavgjort Derby

Velebit - Lilla Edets IF  5-0 (2-0)

Varning: Olsson

Laget:
                  Berglund
Wärme   Sölta.   Berg.   Lundblad
    Anton.   Jonathan.    Rigge
    Graff.      Olsson.      Viktor

Ers. Erik L. (in 46 mot Sölta)
Sebbe (in 62 mot Rigge)
Tim (in 78 mot Lundblad)
Tom, Tersing, Meddi

Det blev en fruktansvärd lördagseftermiddag i Göteborg och sällan eller rent av aldrig har man lämnat en tillställning mer besviken och förbannad än just idag. Vi faller ihop som ett korthus både spelmässigt och mentalt och förlorar matchen med pinsamma siffror. Hemmalaget är väl bra första 30 och får också en ledning efter 29 minuters spel då ett skott strax utanför straffområdet placeras in intill stolpen. Precis efter får hemmalaget en utvisning och de faller tillbaka i planen. Nu öppnas ytorna för oss och vi får en chans att komma in i fighten, men vi är för svaga i offensiven för att lyckas skapa farligheter och istället åker vi på en riktigt käftsmäll precis innan paus. Vi dräller med boll och tar ett felbeslut som gör att de sätter 2-0 och rejäl uppförsbacke i paus. Sölta får lite ont i huvudet och vi byter in Erik Leinonen inför andra halvlek.

Andra halvlek ser ut som slutet av första, de har fallit tillbaka och vi får chans att skapa anfall. Dock är vi för svaga i passningsspelet och värderar alldeles för dåligt och för få hot/löpningar in i deras box. Deras kontringar på ensam forward är farliga men vi känner ändå att vi har koll bakåt så vi lyfter fram folk sista 20 för en reducering först och främst. Reducering är aldrig riktigt nära skall erkännas och istället blir det ett pinsamt avslut på matchen, i 84:e sätter de 3-0 på en kontring. Sen slutar vi fullständigt att tänka på vad som står på bröstet, LEIF. Hjärta för förening och laget är som bortblåst och de sätter 4-0 och 5-0 när vi står och tittar på med mer än halva laget. Detta får bara inte ske och det gör mig så fruktansvärd förbannad.

En skitmatch och 0-2 på bortaplan är inte bra, men nånstans överkomligt i jämförelse med vad som sker idag. Stämmer inte saker och ting så finns det alltid EN sak man kan göra som individ, nämligen kämpa och bita ihop. Då kan man i alla fall se sig i spegeln efteråt, tyvärr kan vi inte det idag utan det är bara rannsakning som gäller. Som tur är kommer chansen till revansch fort, för må så här vill man inte göra länge till, redan på onsdag gästar Warta och då finns läge för upprättelse.

Vi behöver inte vara ensamma och skämmas heller om det nu är en tröst just idag. Har aldrig varit med om liknande från sidan, hemmalagets tränare gapade och gnydde på precis allt denna match, dock en eloge till domarna som stod ut. Men att man som vuxen, 60-65 årig man kan stå och peka finger till sin tränarkollega om vi nu är det, vid ledning 3-0 är så respektlöst och så illa att man blir alldeles matt. Pinsamt var ordet för dagen!

/Daniel Lennartsson